Svar BildQUIZ nr 6

Svåra quizen
Vad är den gemensamma nämnaren för serierna på bilden nedan? (2 poäng)

Svar: De är frukt/grönsaker eller De går alla att äta! (Banana och Kokos av Hjördis Oldfors, Ärtan av Eva Fahlcrantz och Paprika av Anna-Lisa Thomson).

Guldstjärnefråga
Ange fler serier av Ingrid Atterberg i hennes 2000-nummerserie som har samma gemensamma nämnare som i svaret ovan. (1 guldstjärna/rätt)

Svar: Mimosa (sallad), Parma (skinka), Confetti (godis), Frutti (frukt), Kastanj (rostade).

--------------------------------------------------------------------------------

Lätta Quizen
Vad heter formgivaren och vad är seriens namn? (1+1 poäng)

Svar: Kjell Blomberg är formgivare och dekoren heter "Turbin"!

Guldstjärnefråga
Serien finns även i en annan färg. Vilken? (2 guldstjärnor)

Svar: GRÖN! Annan röd färg är bara annorlunda bränning av den på bilden.


Imorgon kommer nästa quiz och innan det ska jag redovisa ställningen i quizen så här långt!

1 kommentarer:

Clinen sa...

Hej!
Jag har följt er blogg ett litet tag nu och är fascinerad av hur mycket ni kan om upsala ekeby. Jag undrar om ni skulle kunna tänka er att titta på en vas jag lagt ut på min blogg och eventuellt berätta lite om den för mig? /Clinen