Komplett serie! A big "City"!

Serien "City" är ganska typisk för Hjördis Oldfors formspråk. Den har en grafisk dekor som ofta återkommer i hennes föremål.

Namnet på serien kan jag med lite hjälp associera till en stads gatunät, sett från långt ovanifrån eller på en stadsplansritning. Vad tycker ni?

Vi har fokuserat på den turkos/gula varianten. Serien finns dessutom i vit/vit. Av föremålen är bägaren (andra från höger) den mest ovanliga.

Från vänster: nr 5174, skål med måttet 5 x 23,5 cm. 5173, askfat mått 3 x 19 cm. 5176, vas mått 11 x 6 cm. 5178, bägare mått 17,5 x 9 cm. 5177, vas med måtten 22,5 x 8,5 cm. Hela serien tillverkad 1958-61.




Blomkruka i samma serie. Läs mer om den här.


Mönstret i skålen...


...och i askfatet!

3 kommentarer:

UpsalaEkeby sa...

Verkligen tjusig!!

Här till en av mina verkliga favoriter också! Får fortsätta hålla utkik efter bägaren, som blev lite för dyr senast det begav sig på Tradera...

Herr Movarp sa...

Superfin serie, skulle gärna ha en vas eller så i hyllan :-)

City associerar jag med gatunätet i en amerikansk storstad!

Yvonne sa...

Å den är så underbar denna serie, som för många andra så hör den till en av mina favotiter. Kul att se er samling av den. Jag samlar på den vit/vita varianten :)