Blomkrukeskolan del 17

Alla dessa krukor har redan 50-talskeramik visat, här och här, men eftersom det här är en skola och reptition är undervisningens A och O visar även vi dem.

Krukan till vänster är med dekoren "City" av Hjördis Oldfors. Serien "City" med skålar och vaser gjordes 1958-61 så krukorna är säkert tillverkade vid samma tid.
"Risto" heter krukan till höger och det ligger nära till hands att tro att Hjördis ligger bakom även denna serie, när man jämför de båda på bilden.

"City" har nr 2 (av 4) och har måtten 9,5 x 13,5 cm. "Risto" har nr 2 (av ?) och måtten 10,5 x 13 cm.


"Florida" heter dessa krukor av Mari Simmulson. De misstas ofta för att ingå i serien "Pepita" (Ingrid Atterberg) som finns som ytterfoder. Mönstret är liknande men inte samma och "Pepita" är också av mycket högre kvalitet. Tyvärr har jag ingen sådan att visa er.

Från vänster nr 2 (av 3), mått 9,5 x 12 cm och nr 1, mått 7,5 x 10,5 cm.

Märkning under lilla Florida-krukan.


Resterande krukor/ytterfoder vi äger har inte visats av någon tidigare så häng med!

1 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Ja, jag tycker de flesta krukorna med rå yta och glaserade mönster är fina, City är finast i detta inlägg, men annars gillar jag Pepita skarpt, gissar att det kommer nåt inlägg senare..?

Ps. Såg ni mitt lilla fynd i mellandagarna? Hade det inte varit för inlägget ni hade tidigare med den unika vasen/lyktan som var signerad så hade jag inte fyndat denna! ds.