Blomkrukeskolan del 20

Ingrid Atterberg ligger bakom detta ytterfoder som jag inte kan härleda. Den är stämplad med nr 34 och måtten är 14,2 x 11,8 cm.
Jag kan inte hitta den någonstans i Grödinge museums listor. Det ser ut som ett typiskt 60-talsföremål. Tar tacksamt emot all hjälp jag kan få.

Det roliga med denna är kombinationen med fatet (läs mer).



Har berättat tidigare om att Mari Simmulson tog hand om skärvor och gjorde unika föremål av dem, oftast med kvinnoansikten, som här.
Den här skärvan är nog mer ett glasyrtest. Det är exakt samma glasyr/dekor som på Atterbergs ytterfoder. Det föranleder att man ställer sig frågan; var det egentligen Atterberg som gjorde glasyrprovet på skärvan?
Den passar hur som helst ypperligt som blomfat (även om det inte behövs).
Måttet är 24 x 15,8 cm.


Märkningen på skärvan. Nederst Maris droppsignatur.


Här har vi den största av tre av ytterkrukan "Jolly", formgiven av Ingrid Atterberg.
Den har nr 2603, måtten 16 x 19 cm och gjordes 1961-69. Riktigt fin!

Väntar på ett nyinköpt ytterfoder. När det kommer avslutar jag min del av blomkrukeskolan.

3 kommentarer:

Yvonne sa...

SNYGG!

Herr Movarp sa...

Den sista var fin, med det svarta matta inuti i kontrast mot den ojämna vita utsidan!

Upsala-Ekeby samlarna sa...

Synd bara att det inte syns när man använder den!