Tema Hjördis Oldfors, del 5/10 - Den egna, Den unika och Den producerade - Hjördis favoritmotiv?

En är från egna ateljén Bränd Form (läs mer), två från Upsala-Ekeby, varav en är förlaga. Och de har alla samma motiv!

Okej, vi börjar med en stor (35,7 x 23 cm) väggplatta gjord på egen ateljé.
Köpt för bara några veckor sen på tradera efter tips från snälla samlarkollegor (tack för tipset)! Det enda kruxet var att den var osignerad. Så hur göra? I temats tredje inlägg berättade jag om att vi missade att köpa en av de plattorna. Jag sparade iaf bilden på den plattan (som var signerad) och då den var identisk i dekoren med den här så visste vi att det var Hjördis ändå!


Lånad bild av den plattan vi missade. Fin!


Unik förlaga till faten som sen kom att ingå i kollektionen på UE. Gjord på Anna-Lisa Thomsons "Spectra"- fat med nr 1071 som bas. Mått 4 x 24 cm. Här är ett likadant fat med unik dekor av Anna-Lisa.

Grödinge har en större variant av denna förlaga, med tre fiskar.



Stor och svulstig handsignatur!


Det minsta av tre fat som gick i produktion på UE. Med nr 5011, mått 2,7 x 16,7 cm. Faten tillverkades 1953-54.

Vilken av de tre varianterna faller er bäst i smaken?



1 kommentarer:

trillivippa sa...

Ojojoj, synd att ni missade den översta väggplattan för den var en riktig läckerbit! Har inte varit så förtjust i väggplattor tidigare men nu tcyker jag att jag bara hittar fler och fler som jag vill ha! :)
Än så länge har dock bara Göran Anderssons "Fågelbrun" fått komma upp på väggen hemma hos mig.