Tema: Grått & Vitt - "Vinga"

Ännu en stilren och vacker serie av Ingrid Atterberg. Det är ingen vild gissning att hon och familjen tillbringade tid på ön Vinga, belägen längst ut i Göteborgs skärgård.

Otroligt fint motiv av stenar vid vattnet. Klicka på bilden och titta närmare så ser ni alla detaljer i dekoren.

Fatet med nr 2217, diameter 35 cm och serien gjord 1955-57 där även en golvvas och 3 vaser ingår.



KOM IHÅG ATT RÖSTA I BILDQUIZEN.
Ni har till kl 12, söndagen den 29 november på er att svara. Kom ihåg, svara via mail.
LYCKA TILL!

4 kommentarer:

Herr Movarp sa...

Den serien är riktigt fin! Jag älskar de serier där man kombinerar den råa ytan med med någon form av relief eller stiliserad geometri som denna!

Magnus B sa...

Det finns inga "råa ytor" på den här serien utan hela fatet är täckt med grå glasyr och den vita inristade reliefdekoren. Kontrasten mellan det grå och vita ger fatet ett härligt lyft och gör det här till ett av mina absoluta favoritfat från Ekeby.

Har funderat över dekoren... jag har alltid uppfattat mönstret som fat och skålar med olika dekorer, men efter att ha läst om stenar vid vattnet i er beskrivning så kanske jag får omvärdera den uppfattningen.

Upsala-Ekeby samlarna sa...

Det stämmer att hela fatet är glaserat. Men Mr Movarp har ändå en poäng då iaf jag finner ytan ganska rå.

I och med namnet "Vinga" tolkade jag dekoren som stenar. Den översta på bilden skulle t.o.m. kunna vara en snäcka.
Men det fantastiska med konst är att det inte finns några fel tolkningar.

It´s all in the eye of the beholder!

Herr Movarp sa...

Aha...det ser man inte så där direkt, men effekten är densamma tycker jag i alla fall, brytning mellan det mörka "råa" och dekoren!